Camilla

torsdag 13 augusti 2009

Pirater -snart i ett landsting nära dig!

För en liten stund sen blev jag uppringd av DN som ville att jag skulle kommentera att Piratpartiet ställler upp i kommun och landstingsvalet nästa år. Ja, vad ska jag säga, det är väl bra eller är det det? I dagsläget tror jag att de kan få det svårt att komma in där, men det är ett år kvar så mycket kan hända. Det som kan ligga dem i fatet är att de så tydligt sagt att de driver integritets och informationsfrågorna och inga andra frågor. Men inom ett år hinner man också göra ett gediget partiprogram. Det som jag finner som deras största tillgång- bredden av medlemmar, alltifrån fd moderater till fd vänsterpartister-kan bli deras största problem. Bara för att man funnit varandra i integritetfrågorna innebär det inte att det kommer bli lika enkelt att enas när det gäller landstingsskatt, rondellbyggen och friskolor. Men jag vill inte vara pessimist, i grunden tycker jag det är bra med nya partier och jag tror att Piratpartiet har mycket att lära de etablerade partierna.
Ett annat problem alla nya partier tampas med är de ofta drar till sig knäppisar, vilket kan vara svårt att kontrollera, men piraternas ledning verkar väl medvetna om den problematiken.
Vi får se hur det går!Den 21-23 augusti ska jag och Rick Falkvinge tala på Frihetfrontens sommarseminarium,det ska bli kul att höra lite mer från Rick kring hur de har tänkt sig lägga upp det kommande arbetet.

1 kommentar:

  1. Vill bara göra dig uppmärksam på Mark Klambergs Wikipedia-artikel om FRA:s trafikdatalagring.

    Hoppas du kan påverka dina allianskolleger om att skrivningarna i FRA-proppen måste skärpas. Det räcker självfallet inte med att begränsa lagringstiden. Kan du även få Allan Widman att inse detta, som är med och utformar utskottsbetänkandet?

    Det hela är mycket enkelt. FRA ska inte ges några möjligheter att lagra enskildas trafikuppgifter i sin utvecklingsverksamhet, svenska eller ej. Inhämtning av sådana data måste prövas mot ändamålskatalogen, vilket nu inte blir fallet. Det är mycket illa.

    SvaraRadera