Camilla

måndag 12 april 2010

De omänskliga!

Idag är jag på besök i Linköping och Norrköping och besöker min blivande kollega Mathias Sundin, solen skiner och vi har just postat våra kandidatkontrakt. Läs också Mathias artikel i SvD idag, det är klart att starka ledamöter är bra för Alliansen, jag tror folk är trötta på osjälvständiga ledamöter som tappar all typ av integritet för att skydda sin egen karriär. Men för er som såg Agenda igår så är det en balansgång att undvika så kallad polsk riksdag men ändå ha politiker som kan tänka självständigt, någon enstaka gång iallafall....
Besöket i Norge var oerhört lyckat, jag debatterade datalagringsdirektivet i Stortinget och träffade vårt systerparti Venstre, som förresten byter partiledare på lördag- Grattis Trine! Datalagringsdirektivet är en het potatis i vårt västliga grannland, det intressanta är ju att de inte behöver införa direktivet, de får inga böter som vi fick, så varför då införa det? Det är framför allt socialdemokraterna i Norge som är pådrivande av implementeringen. Men den stora frågan är ju egentligen vad är datalagringsdirektivet bra för? Så jag tänkte i slutet av veckan börja med Datalagringsskolan här på bloggen. Helt enkelt bena upp argumenten för och emot (nöjd då Hugo??)
Imorgon deltar jag i Debatt kl 20.30, vi ska debattera Torbjörn Nilssons bok De Omänskliga. Är det så att det är omänskliga typer som blir politiker eller är det miljön som skadar oss? Boken var spännande att läsa, men jag håller inte alls med om det var så det gick till kring FRA konflikten. Men det intressanta med boken är egentligen vad det är som premieras inom politiken, vilka beteenden gynnas och vilka beteenden straffas.
Solen väntar...!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Tyckte du gjorde bra ifrån dig i ett kort, och som det känns, inte helt seriöst program. Debatt.

    Att det är massa inbördes konflikter i ungdomsförbund är nog självkart. När det börjar närma sig högre positioner tycker jag faktiskt vissa personlighetstester kan vara ok.

    Vad du gjort ger nog andra rakare ryggrad.
    Som du sa efter röstningen - väntade dig glåpord och fula miner, men fick ryggdunkar och mest positiv respons av andra riksdagsledamöter.
    Snyggt

    fp verkar ok när det gäller oliktänkande i alla sammanhang.
    Du 'fick' göra eget val, till skillnad från Karl Sigfrid.
    Gjorde han rätt som rättade sig i leden?
    Jag själv skulle aldrig kunnat gjort. hellre 'vilde' eller över till ditt parti, om man var tvungen/välkommen.
    Bodström påstår t o m att han va böjd att avgå om FRA-lag gick till Riksdagen.
    Finns det, förutom tjejerna i fp, motstånd mot att man t ex kört över brevhemligheten?

    Sen tycker jag ju att du minst onödig av alla.
    kram

    SvaraRadera