Camilla

onsdag 23 september 2009

Negern, kameran och friheten!

Kameraövervakning minskar inte brotten!Undrar vad Johan Pehrson säger nu? Artikeln i dagens DN tar upp just problematiken kring allt fler kameror på offentliga platser. Vad händer på sikt? Hjälper kamerorna överhuvudtaget och i så fall till vilket pris. Det behövs fler artiklar som denna, artiklar som tar upp problematiken kring alla dessa kameror. HAX skriver så här på sin blog

"De nya systemen går mycket längre. Ansiktsigenkänning börjar nu bli tillräckligt effektiv och billig för att användas på bred front. Det innebär att istället för att bara övervaka en plats, så kan man nu identifiera och följa enskilda individer. Vilket känns en smula orwellskt"
Jag håller helt med.

Om ni har tråkigt, en vacker höstdag som denna, kan ni ju alltid skriva ett frihetligt manifest, det verkar poppis nuförtiden!!
Visst känns det ibland som lever i en fars, ett verklighetens Grönköping, jag fick den känslan igår då jag läste om Centrum mot rasisms arbete för att stoppa namnet Negern på ett kvarter i Karlstad. Tyvärr tror jag ett den här typen av antirasistiskt arbete får motsatt effekt. Gulan Avci skriver mer om det på sin blog.

Känner mig piggare och piggare för varje timme nu..

1 kommentar:

  1. Hoppas du blir! Piggare o piggare...
    För du behövs som pigg och alert riksdagsledamot. En som står upp för liberala idéer i en tid där borgligheten helt verkar glömt dem.

    SvaraRadera