Camilla

måndag 9 november 2009

Hope!

Idag samlas representanter för samtliga 27 EU länder i Visby för att ta fram en gemensam it-strategi, den gamla går ut och i maj ska kommisssionen presentera sina nya visioner och förslag. Vår egen Åsa Torstensson leder mötet och EUs it-kommissionär Viviane Reding deltar. Jag är inte alls speciellt hoppfull, hur skulle man kunna vara det? De 27 EU länderna har en väldigt olika mognadsgrad i it-frågor och en väldigt skild syn på vad internet är och får regleras. Men det sista som överger människan är hoppet, så visst kanske kommer det något gott ur mötet. ..

Just nu pågår förhandlingar i Örebro tingsrätt om Annika Östbergs livstidsstraff ska tidsbestämmas. I det här fallet är jag mer hoppfull! Jag är helt emot livstidsstraff och jag tror att återfallsrisken för Östberg är minimal. Jag är inte emot långa straff, absolut inte, men straffen ska vara tidsbestämda. Ta gärna bort 2/3 dels regeln, men samtidigt hoppas jag på att vi avskaffar livstidsstraffet. Aftonbladet rapporterar direkt från tingsrätten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar