Camilla

onsdag 27 april 2011

I huvudet på en 100 åring!


Kan man verkligen bli 100 år? Eller att man kan, det kan man kanske, men vill man bli 100 år? Efter att ha spenderat några eftermiddagar som volontär på ett äldreboende, blir mitt svar- ja, det verkar helt ok att vara 100 år. Idag har jag och mina golden oldies solat, druckit kaffe och diskuterat allt från Moskwas sopproblem till kronprinsbröllopet på fredag. Vi satt på balkongen, i solskenet och de pigga danerna berättade om sina resor, barn, barnbarn, barnbarnsbarn, men damerna var lite sura då de hade blivit nekade att drick vin till maten. Klart damerna ska få dricka vin om de vill, är man över 90 år så ska inget förmynderi stoppa en. Men tack och lov kom i dagarna regeringens utredning fram till att det ska vara fritt fram för våra pensionärer att ta sig en hutt när de behagar. En annan sak som slog mig var att det var enbart kvinnor som var i åldern 90-100 år, de få män som fanns på boendet var alla riktiga ynglingar i 80årsålder- det vore nåt för genuskramarna att ta tag i!
Min tro på statliga utredningar är väldigt låg efter den katastrofala utredning om sexköp som Anna Skarhed presenterade förra sommaren, men lite mer optimistisk blev jag när jag läste Gerhard Larsson narkotikautredning, den inger hopp. Läs gärna Larssons debattartikel som sammanfattar hur han menar att svensk missbruksvård bör se ut. I onsdags tilldelades Larsson dessutom Svenska Brukarföreningens Brukarpris! Nu får vi bara hoppas att Larssons utredning ligger till grund för kommande beslut.Det enda jag saknade var avkriminalisering av cannabis för eget bruk...men det förslaget kommer kanske en vacker dag!!

1 kommentar:

  1. Vad säger dina 100 åringar om legalisering av cannabis? Min erfarenhet är att många äldre är liberalare än man tror. Kanske ett ämne att at upp på nästa fika?
    Mathias

    SvaraRadera