Camilla

måndag 13 juli 2009

Stockholmsprogrammet-detta ska diskuteras på onsdag!

Efter gårdagens artikel i Expressen ,har jag nu fått ett mail från justitiedepartementet där man bifogar det dokument som ska diskuteras på onsdag-toppen! Denna samarbetsvilja uppskattas! Dokumentet är officiellt och ingen hemlighet, men kan vara krångligt att hitta.

Men vad är egentligen Stockholmsprogrammet? Kort sagt är det ett femårsprogram för EU´s rättsliga arbete och ersätter det tidigare sk Haagprogrammet. Programmet innefattar allt från migrationsfrågor till gemensamma strukturer för att hantera personuppgifter.

Som alltid när det handlar om den här typen av brottsbekämpande åtgärder måste de hanteras med fingertoppskänslighet, gränsen för klavertramp inpå den personliga integriteten är hårfin. Innan vi vet exakt vad som kommer beslutas kan man trycka på framför allt två saker, ändamålsglidning- att de uppgifter som samlats in används enbart för det syfte de samlats in för.
Proportionalitetsprincipen- naturligtvis behöver vi vapen mot den grova brottsligheten, men det behövs tydliga definitioner vad som menas med grov brottslighet, gör den listan kort och precis! Man måste alltid ha i åtanke om intrången i den personliga integriteten är i proportion till det misstänkta brottet.
Vill du läsa mer om Stockholmsprogrammet så rekomenderas HAX blog.

Jag var lite orolig att PNR (Passenger Name Record) skulle smygas in den här vägen, men det ser inte så ut, men man kan aldrig vara nog säker. PNR var uppe för diskussussion för ca ett år sedan i riksdagen, sen dess har jag inte hört ett knyst. Tystnad gör mig alltid misstänksam...

För er som tröttnat på storebrorsamhället rekomenderar jag den manifestation som nätverket Svart Måndag ordnar på onsdag den 15 juli kl 17.00 i Humlegården. Även Frihetsfronten, Piratpartiet och Grön Ungdom kommer att närvara. Jag kommer vara där, förstås!

2 kommentarer:

  1. Jo jag såg dig där ;P Men visst är det intressant ändå, hur få "vanliga människor" det ändå var där? Jag kunde mestadels se pirater och det är förvisso jättebra, men visst borde detta beröra en hel del andra människor? Kanske var det så att det var en solig dag bland en hel drös mörka moln, som i sin tur medförde vissa prioriteringar vad vet jag. Mvh David

    SvaraRadera
  2. Jag reagerade precis som du på att det var ganska få deltagare, men mediagenomslaget har varit desto större.

    SvaraRadera