Camilla

torsdag 18 juni 2009

Ja, jag skulle göra samma sak igen!

Idag är det ett år sedan den ödesdigra FRAomröstningen, den votering som kom att bli en av vår tids mest dramatiska. Nu, ett år senare när jag tänker tillbaka känns nästan händelserna förra året overkliga, dramatiken, det folkliga engagemanget, partispiskorna och de starka känsloyttringarna.
Den fråga jag får väldigt ofta är om jag skulle göra samma sak igen, såhär med facit i hand, och mitt svar är att det är mycket jag skulle vilja gjort annorlunda, men jag ångrar inte mitt nej.
Jag önskar att utfallet av voteringen den 18 juni 2008 blivit annorlunda, det hade förenklat det hela oerhört. Jag ångrar att vi kritikerna inte höll ihop mer, att vi inte stöttade varandra så att åtminstone tre till hade orkat trycka på nejknappen. Vi miste SMS kontakt någon gång på tisdagseftermiddagen den 17 juni, och resten är historia. Den 18 juni var jag egentligen aldrig nervös, jag hade bestämt mig och kände mig trygg i mitt beslut, däremot tryckte jag, för säkerhets skull åtta gånger på nejknappen-sen smet jag ut och hem till Dalarna.

Hur hade dagens debatter sett ut om vi hade varit fyra stycken som stoppat FRAlagen? Hur hade mitt liv varit om jag inte tryckt nej? Kan mitt nej få andra att våga gå emot sitt parti?
Jag insåg nog inte då vilka konskevenser den voteringen skulle få, och kanske är det lika bra att man inte vet vad man kastar sig in i. Linjen mellan dumdristighet och mod är hårfin!

Men det som verkligen berörda mig var allas engagemang, alla underbara blommor (380 buketter), alla vänliga SMS, nallarna, chokladen folk skickade, alla mejl-hur ska jag någonsin kunna leva upp till allt det! Det var fantastiskt att få denna uppskattning och jag tror att det var ni som räddade mig från att hamna i frysboxen. Tack!
Framöver tror jag att det kommer att skrivas både böcker och manus om turerna kring FRA, det skedde så mycket konstígt både positivt och negativt. När senast blev en svensk politiker blomsterbombad, när senast grät en ledamot i talarstolen eller har det någonsin skett att riksdagen blivit mejlbombad? Många utländska medier uppmärksammade FRA debatten, jag minns framför allt en spansk journalist som ringde på midsommarafton (!) kl 21.00, det var dålig tåckning och fick ställa mig på en hög sten på ängen för att överhuvudtaget höra vad hon sa.
Nu ska jag återigen bege mig till stugan i Saxdalen för att fira midsommar, min gissning är att denna midsommar blir något mindre dramatisk än den förra.

29 kommentarer:

  1. Camilla, du lär få chansen igen. Nu lanseras ju en FRA 2.0 som i princip saknar de förbättringar som en del trodde sig ha fått igenom i Septemberöverenskommelsen.

    Massavlyssningen är intakt (går inte begränsa tekniskt som sades), Domstol saknas (vadå domstolsprövning), upplysningsskyldigheten gäller inte eftersom sekretess och det faktum att FRA enligt lag skall förstöra denna typ av ”bevis” omöjliggör ett sådant scenario. Shoppen FRA skall tydligen stängas, så istället fintar man med parallell lagstiftning som in princip öppnar spionverkstaden för polisiära myndigheter bakvägen.

    Vad vi har kvar är en bättre precisering av syfte, vad det är värt få var och en tolka baserat på sin egen tilltro till FRA.

    Det är nog läge att åter dra på sig stövlarna och förbereda sig på en lång och illaluktande period av skitsnack ifrån Tolgfors, där svekdebatten kommer att flyta knädjup.

    Du som har stått rak under förra sommaren i denna fråga, är du beredd att bekänna färg också den här gången, jag hoppas det. Sedan kan jag känna besvikelse över att du gav en överenskommelse ditt stöd innan du säkerställt att det inte bara var snömos, men nu är vi där vi är.

    Vi är många Liberaler som känner olust inför att aktivt försöka sänka en Alliansregering 2010, men vår frihet och våra privatliv väger tyngre.

    Trevlig sommar!

    SvaraRadera
  2. Grattis på årsdagen, det var stort!

    SvaraRadera
  3. Camilla det finns inte ord för hur bra det du gjorde var. Du är den lilla solstrålen i mörkret som denna skendemokrati fäller över oss. När alla andra sitter som lemmings och röstar enligt vad partipiskan vill, röstar du enligt vad folket vill. Du är en demokratins förkämpe!

    Fortsätt hålla öronen mot marken och lyssna till folket. Det är såna som du som står i vägen för den diktatoriska övervakningspolitik som gryr i detta land. Jag menar hur demokratiskt är det om alla röstar enligt vad Ledaren vill, och inte får rösta enligt vad man själv känner eller ännu hellre enligt vad folket känner. Det var det senare du gjorde för ett år sedan, och det tackar jag dig nåt så fruktansvärt för. Fortsätt så!

    SvaraRadera
  4. (PS: jag har inte följt ditt arbete och verk det senaste året, och har en fråga. Jag vill inte lägga alltför mycket sordin på stämningen idag, men undrar lite hur du kan stanna i ett parti som FP efter det som hände? Du skulle kunna göra så mycket mer *host-Piratpartiet-host* skillnad om du gick ur? Eller? Om du redan fått och svarat på dessa frågor så publicera gärna en länk)

    SvaraRadera
  5. Halloj igen, det spöregnar ute, så jag kan lika gärna hänga framför datorn.
    Mikael, du har helt rätt i att det saknas en del i övernskommelsen, problemet ör att om man röstar nej till FRA 2.o så blir det FRA 1.0 som gäller och de3n är ännu sämre. jag är mycket nyfiken på hur man ska hantera den sk FRAshopen och kommer nästa vecka få en dragning vad den utredningen kommit fram till. Jag känner mig allt annat än lugn!Voteringen för FRA 2.0 kommer att ske i oktober, så det är inte mycket tid till förändring. Jag har skrivit en artikel till DN debatt om just mina farhågor kring överenskommelsen, den artikeln publiceras under Almedalsveckan.
    Till HugeHedon, det är klart att jag ibland undrat samma sak, men i mångt och mycket gillar jag Folkpartiet och jag är inröstad av folkpartister i Dalarna-jag kan inte svika dem.Även om jag har en bra relation till PP.
    Till Martin-tack för de snälla orden, jag lovar att göra mitt bästa!

    SvaraRadera
  6. @Camilla
    "om man röstar nej till FRA 2.o så blir det FRA 1.0 som gäller"
    Det måste väl i allsindar gå att riva upp FRA 1.0? Ligger det inte en motion från oppositionen om detta? Se till att du och tre andra stöder den, så blir vi av med eländet.

    För det kan väl inte vara så att riksdagen nu har resignerat och accepterar FRA:s massavlyssning?

    SvaraRadera
  7. Hoppas att orkar och vill fortsätta kämpa i fortsättningen!

    Glad Midsommar...

    http://oberoendesocialliberal.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Camilla; s+mp+v lägger en motion i dagarna om att riva upp alltihopa. Missa inte den chansen!

    Snacka ihop dig med den där sextetten starka kvinnor så är saken biff, och ni sex är folkhjältar!

    Toppolitiker kommer inte heller våga röra vid er, eftersom ni är så stora i folkmun.

    Visa vad du går för.

    SvaraRadera
  9. @Olof Bjarnason: Jag tror att motionen från s+mp+v står att finna här: Motion

    Snälla Camilla, tänk efter nu, och notera hur Piratpartiet faktiskt är större än FP i både Orsa Östra och Orsa Västra -- de väljarna får du inte svika :-)

    SvaraRadera
  10. Privacy and Secret Surveillance from a European Convention Perspective.
    Anders Lagerwall:
    http://www.adbj.se/2009/ht_2009_Anders_Lagerwall.pdf

    Väl värt och intressant att läsa och ta del av, när det säger en hel del.
    Enligt Lagerwall sker övervakningen på bekostnad av demokratin.

    SvaraRadera
  11. Om ett stabilt gäng går ihop och berättar för Reinfeldt & CO (gärna på telefon från midsommarstången i dalarna, på behörigt avstånd!) att ni tänker rösta med oppositionen, och ger dem nån vecka innan ni berättar det för resten av Sverige, så kanske vi kan få se en backning från FRA 1.0 utan att man förlorar alltför mycket ansikte?

    För berättar man det i förväg och har historieskrivningen klar, så har jag svårt att se att det inte är Reinfeldt som får svarte petter när syndabocken för regeringens förlust ska koras, både bland moderater och folkpartister i Dalarna.

    SvaraRadera
  12. Du är en hjälte, även om andra svek så stod du upp för demokratin. Titta på en nalle idag och känn dig stolt.

    SvaraRadera
  13. Du har en viktig roll som whistleblower i den svenska riksdagen, som tappat orienteringen om för vem de är till. Önskar dig en riktigt fin midsommar!

    SvaraRadera
  14. Ni sex modiga kvinnor kan tillsammans rösta för motionen och riva upp hela FRA-eländet! "Gör om, gör rätt!" var ju just det slagord ni skanderade på Sergels torg. Nu har ni chansen att bli hjältar och inskrivna i historieböckerna!

    För allas vår skull hoppas jag innerligt att ni tar den chansen!

    Hursomhelst, en stor kram från mig för att du röstade nej den där ödesdigra dagen.

    SvaraRadera
  15. Hej Camilla!

    Det kommer en chans till att samla FRA-kritikerna, och trycka på nej-knappen (d v s ja-knappen för integritet) i o m den upprivningsmotion som kommer upp i riksdagen.

    Jag står fast vid vad jag skrev förra sommaren - Sverige behöver signalspaning. Vad Sverige inte behöver är den massavlyssning som den nuvarande FRA-lagen innebär.

    Därför hoppas jag att det denna gången ska gå att samla kritikerna, och hålla dem undan partipiskorna - för demokratins skull.

    Jag önskar dig en trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  16. Camilla - berätta hur vi kan hjälpa dig att få ihop opinion/dra i rätt trådar för att få detta att ske (att en majoritet röstar JA för att riva upp hela FRA-mojjängen).

    Under begreppet "utveckling" faller de så kallade trafikdata. Och dessa finns det ingen gallring på från någon "domstol" eller något sådant. Trafikdata ligger till grund för den analys som ger sociogram. 1+1 = 2.

    SvaraRadera
  17. Måste bara tacka dig för att du stod upp för dina värderingar, det gav mig och många andra lite mer tro på politiker igen, du är en självklar röst för mig och många andra under nästa val så fortstätt kämpa, vi tror på dig! :)

    SvaraRadera
  18. Som jag ser det är det lättare för nästkommande regering (oavsett om de blir regeringsbyte eller vi lyckas rösta in "rätt" allianspartiledamöter) eller europadomstolen att fälla/riva FRA 1.0-1.1 och av den anledningen hoppas jag att FRA2.0 faller.

    Även om det innebär fri trålning under ett par år så är det bätte med 2 års "öppet" fritt fram än en ej överskådlig framtid med en låtsasdomstol som "knut på sladden" (läs integritetssäkrande åtgärd).

    Är FRA 2.0 bättre?
    Ja, men nu skrivs det in alltfler undantag och som det stod i tidningen häromdagen så hjälpte FRA till att spana på trafik vid ett vanligt brottsmål (finska kidnappningen).

    Ditt och ert arbete att förbättra FRA-lagstiftningen saboteras tyvärr av era egna partikamrater och frågan är om det inte är dags att, trots allt arbete, kasta det i papperskorgen och börja om med att riva lagen och sedan svälja förtreten och godkänna oppositionens förslag om en parlamentarisk utredning.

    Det oreglerade tillståndet har en ljuspunkt, det säger att "fri spaning" inte är tillåten eftersom det krävs positivt lagsöd, alltså står det inte att det uttryckligen är tillåtet så är det förbjudet.


    Jag hoppas du tar rätt beslut.


    /Niklas Starow.

    SvaraRadera
  19. I all korthet.

    Respekt.

    SvaraRadera
  20. Än finns det hopp ) Glad midsommar!

    SvaraRadera
  21. Det var säkert många som tänkte rösta nej. Du gjorde det.

    SvaraRadera
  22. Kampen på gatan
    Jag känner någonstans att i kriget/slaget borde vi gruppera oss, ge utlopp för dom "rebellgrupper" vi har i partiet.
    Offentliga debatter i den fysiska tillvaro, demonstrationer..att överhuvudtaget synas fysiskt.
    Till skillnad från dom etablerade partierna i kommunen vill jag att vi finns även mellan valen.
    Då ska vi påminna och informera människor om vad som händer i Sverige, om mänskliga rättigheter och vilka möjligheter som fortfarande finns för dom att göra något konkret.

    Jag har en förhoppning om att från augusti i år ha ett lila partytält stående på torget i Vara 1-2 dagar i veckan.
    Ett partytält för frihet, demokrati och information.

    Vi måste göra mer än att bara debattera och ha synpunkter på internet.
    Alla är inte på nätet.
    Vi MÅSTE även överföra debatten på internet även till gatorna, till människorna.
    Det är från människa till människa som den faktiska förändringen kan gå vidare.
    Och för att beröra etablessimanget måste dom uppleva ett reelt motstånd/hot mot sin existens.
    Det finns redan ett hot mot dom på internet.
    En förstärkning av det hotet och motståndet måste komma från det svenska folkdjupet.

    Det är mångfalden och den gemensamma insikten som förändrar världen.

    Detta är kanske inte rätt sätt för alla att göra, men för mig är det så.
    Var och en gör som man känner man själv...det viktiga är ändå att vi gör något.

    Vi pratar om att vi piratpartister är en folkrörelse.
    Låt oss då sätta folk i rörelse.
    Det både behövs och är nödvändigt för att vi ska stoppa vansinnet som sker, både här hemma och utomlands.

    Vår frihet står på spel...frågan är om vi är beredda att kämpa för den eller prata om den.
    Viktigt att poängtera att jag INTE förespråkar våld eller rättsövergrepp på människor.
    DET klarar dom etablerade partierna så bra själva.
    Men KUNSKAP ÄR MAKT och den makten måste vi föra över till medborgarna i landet.

    upplagd av friheten kostar allt

    SvaraRadera
  23. RESPEKT!

    För att värna allas vår integritet krävs det att riksdagsledamöter också HAR integritet. Det hade du för ett år sedan, och jag hoppas att du inte sviker i höst!

    SvaraRadera
  24. Jag beundrar dig för ditt mod och din integritet. Du har mitt stöd. Stå på dig och lycka till!
    Henrik, Göteborg

    SvaraRadera
  25. Tillbaka igen efter midsommarfirande i ömsom regn, ömsom sol.
    Vad kul med alla kommentarer!
    Visst skulle det gå att riva upp även FRA 1.0, men det är oerhört mycket krångligare, som jag skrev innan så hade det varit så oerhört mycket enklare att inte rösta igeom FRA den 18 juni, men, men nu står vi där vi står.
    Som Olof skrev så är just formuleringen "utvecklingsarbete" oroväckande i propositionen. Jag har diskuterat det med Tolgfors men har inte lyckats få till någon omformulering. Jag skulle önska ett förtydligande i texten där det klart framgår vad som menas med utvecklingsarbete.
    Jag vill inte låta pessimistisk, men jag tror att det kan bli mycket svårt att samla 4 stycken från Alliansen som är beredda att riva upp FRA.
    Farmor Gun, vad kul att hitta dig här!!

    SvaraRadera
  26. Det som förvånade mig mest i FRA-omröstningen var att så många som var mot lagen vek ner sig.

    Jag trodde i min naivitet att de flesta politikerna var som du. Är det en fråga man känner väldigt starkt för så måste man följa sitt samvete. Är man villig att förhandla bort allt man tror på så har man liksom inget i politiken att göra.

    SvaraRadera
  27. Jag lever inte i din värld, så jag begriper inte... Men ska det verkligen krävas SÅ stort mod att rösta för det man tror på? Jag tycker att det verkar vara en rätt normal, berömvärd gärning.

    SvaraRadera
  28. Camilla! Vill gratulera till en viktig artikel i DN idag 7/7 2009.

    Vill också uppmuntra dig att påminna dina kollegor i riksdagen att de inte besvarat de grundläggande frågorna från Riksdagssvar.se.

    Mvh

    SvaraRadera