Camilla

måndag 1 juni 2009

Att vara eller inte vara Liberal!

I fredags åt jag lunch med den fantastiska Tanja Bergkvist med anledning av den feminist diskussion som blossade upp för några veckor sedan. Vi diskuterade genuspedagogik på dagis och varför det är så tabu att inte kalla sig feminist. Jag tror på jämställdhet men vill inte kalla mig femininist, konstigare än så är det inte. Elller konstigare än så borde det inte vara, men det retade tydligen upp väldigt många. Nu har Liberala Kvinnor uttalat sig att om man inte är feminist så är man inte liberal, jaha! Det är alltså Liberala Kvinnor som äger begreppet liberal och kan avgöra vem eller vilka som är "riktiga" liberaler. Nonsen, anser jag, begreppet liberal är väldigt brett, likaså är begreppet feminist. Jag är inte mer eller mindre liberal än ledamöterna i Liberala Kvinnor, men jag är väldigt trött på denna eviga kamp om vem som är mest liberal.

Har i helgen stått i Alliansen valstuga i Borlänge och fick det glada tillropet "jävla FRA hora" det var nytt måste jag säga, mycket har jag kallats men det här var nytt.. Kanske ska tillägga att det kom från ett gäng överförfriskade ynglingar!
Idag kommer Cecilia Wikström till länet så jag ska strax ta mig till Rättvik och möte henne.
Solen skiner även i Borlänge och det är varmare än någonsin.

6 kommentarer:

  1. Om femininst är ett brett begrepp, står inte även du under det? Eller gör du, bara att du inte kallar dig feminist?

    Må solen skina över dig!

    SvaraRadera
  2. Samtidigt som en viss Gudrun Schyman framstår som en rabiat, verklighetsfrånvänd manshatare kallar hon sig själv för feminist. Detta är en av anledningarna till varför jag själv inte vill bli associerad med det ordet.

    SvaraRadera
  3. du vek ju faktiskt ner dig... den nervikningen tog död på hela FRA-debatten. Men jag kan förstå att det inte är lätt när det blåser snålt och man är ensam kvar.

    SvaraRadera
  4. jag vill påminna Anonym om att voteringen för FRA var den 18 juni, ingen annan voteringen har förekommit.
    Vad det gäller feminism så innebär det i stort sett allt från rabiata manshatare till personer som tror på verklig jämställdhet, men jag själv är emot att begreppet bara inkluderar det ena könet. Räcker det inte vara för liberalism och humanism?

    SvaraRadera
  5. Jämställdhet - ja tack!
    Feminism - varför begränsa jämställdheten till halva befolkningen?

    Bra att du för upp frågan!
    (läste Tanjas intressanta artikel, tack för länkningen)

    SvaraRadera
  6. Fredrik Larsson3 juni 2009 kl. 13:49

    Feminist javisst!

    Är man 37. och feminist och liberal. Har trots detta överhuvudtaget ingenting med de som kallar sig "feminister" att göra. Många av dom är inte feminister utan könsfascister och inget annat.

    Sedan misstänker jag att de överförfriskade yngligarna skulle benämna sig piratpartister och som piratpartist känner jag ett behov att be om ursäkt för vår långa svans.

    Från alla piratpartister ber jag dig om ursäkt för påhoppet.

    Mvh
    Fredrik Larsson

    SvaraRadera