Igår skrev jag en artikel om IT i undervisningen på Brännpunkt. Dels tycker jag att IT borde ingå i teknikämnet, men framför allt måste den svenska skolan moderniseras och använda sig mer av de nya lärformer som finns, så som spelbaserat lärande te.x. Men jag hävdar att IT borde ingå i de obligatoriska ämnena, många elever har ganska ytliga IT-kunskaper, i det här ämnet kunde man inrikta sig på det mer tekniska, nätverksteknik, felsökningar och annat nyttigt. Än idag lär sig elever slipa smörknivar och bygga små modellhus av glasspinnar, då vore det inte fel att baka in lite användbar IT-teknik. Svensk skola står och stampar i 90-talet, det är dags att ta skolan in i 2000 talet. Om inte annat så för att lära alla barn och ungdomar anonymeringstjänster som de lär behöva nu när FRA är inkopplat...just kidding!!
Här kommer ytterligare ett tips om vad man kan göra om man är duktig på IT..... Det var i alla fall dagens roligaste nyhet!!
Själv har jag just kommit tillbaka från Västerås och Agnetas Återvalsfest (som var supertrevlig). Tåget var 4 timmar försenat så jag har spenderat eftermiddagen i stationshuset i Sala. Men inget ont som inte har något gott med sig, väl på tåget mötte jag Mattias, en gammal elev till mig. Det var superkul att träffa honom, jag minns honom som en mycket busig och stökig elev, men framför mig satt en oerhört trevlig och ordningsam ung man. Ja, trevlig har Mattias alltid varit och i ärlighetens namn har jag alltid gillat de lite stökigare eleverna, de är på nåt sätt mer liv i dom.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ääääntligen! Äntligen någon som tar upp IT i skolan. Som du skrev måste alla ämnen integrera IT i undervisningen, men elever bör också lära sig mer om hur internet fungerar, integritet, nätverk m.m Det är dags att ta klivet in i 2000talet, även för den svenska skolan
SvaraRaderaBritt-Marie
IT i skolan borde vara lika naturligt i skolan som i vardagen.
SvaraRaderaDet moderna samhället är ett informationssamhälle och IT är en viktig del i vardagen. Se bara på detta inlägg, jag sitter i Paris och du sitter i Dalarna.
Det finns risker med IT och det borde tas upp i skolan.
Håller helt med dig!
SvaraRaderaHoppas de drivs på av toppolitiekerna.
Hur ställer sig allianspartierna till det här?
I Computer Sweden finns en tänkvärd krönika om Nördarnas Revansch. Det kan också ses som ett skolexmpel på hur man ljuger med statistik, här gäller det klimatpucklar och hockeyklubbor.
SvaraRaderaJag undrar också om Camilla har mod att ifrågasätta underlaget till klimathysterin?
läs gärna http://computersweden.idg.se/2.2683/1.297154/nordarnas-revansch
Maria- kul att du är med oss, jag sitter insnöad i Borlänge. Det är så mycket snö att det är hopplöst att gå ut. Håller med dig, IT innebär risker som alla inte tänker på.
SvaraRaderamaccaddam- hmmm jag ifrågasätter klimathysterin, men fokuserar hellre på nördar....
oscar- vet inte, jag tror de är positiva.
Tjingeling!
Men Thomas, tycker vi så olika...Mitt förslag var att IT måste integreras mer i alla ämnen och den svenska skolan måste lära sig att använda den moderna tekniken på ett bättre sätt, te.x genom spelbaserat lärande. IT skulle ingå i ämnet teknik, som man läser på högstadiet.
SvaraRaderaApropå din relektion över busiga och stökiga elever som nu är ordningssamma...
SvaraRaderaEn entreprenör i Sandviken sa på en debatt för ett antal år sedan; Klassen var uppdelad i två hälfter, en som pluggade och var ordningssam och en som busade och kastade suddgummi. Den första hälften hamnade på kommunhuset som anställda byråkrater medan den andra hälften blev egna företagare och entreprenörer.
Jag kan hålla med i mycket. Jag mekar med datorer, nätverk, program etc. Jag mekar med bilen, fixar huset etc också. För att köra bil behöver man inte kunna byta kopplingen själv. För att använda dator behöver man inte kunna laga den. Tycker inte att vi ska ifrågasätta arbete med trä och andra material. Mina barn älskar slöjd, det skolämne de längtar mest till, men de är också duktiga med datorer. Finns inget motsattsförhållande.
SvaraRaderaTror att man kan utveckla pedagogiken, där datorn är ett aktivt stöd. För många är ett teknikiskt hjälpmedel som datorn. Jag tycker att man är hårdvarufixerade inom skolan, handlar om nätverk och antal datorer, men inte till vad och varför.
En annan sak: Har du någon kommentar till regeringens senaste FRA-piruett? Nu ska tydligen Försvarsunderrättelsedomstolens ordförande (!) utreda hur den polisiära signalspaningen bör bedrivas. Snart har vi väl svängdörrar i FRA-shopen igen?
SvaraRaderaCAmilla, jag vill knyta an till Jakob ovan.
SvaraRaderaVad säger du???
Läs först gärna t ex detta som Hans Lindblad skrivit nu.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/03/gasttyckare-h-lindblad-om-fra-polisen.html