Camilla

onsdag 6 april 2011

Maud-time to go!!


Idag kom kravet på Maud Olofssons avgång, inte oväntat men det var kul att det kom från en ung ny riksdagsledamot vid namn Amir Al-Sahlani. Fredrick Federley har tidigare uttryckt samma krav och ställer sig nu bakom Al-Sahlani. Maud har varit en otroligt bra partiledare, hon har vågat satsa nytt och har stöttat den så kallade Stureplanscentern. Maud ska avgå med flaggan i topp! Jämför henne med Olof Johansson eller Lennart Daléus så inser man hur nytänkande hon faktiskt varit. Men man ska inse när det är dags att gå. Jag kan jämföra med Leijonborg, han var med hela svenska folket Leijonkungen, men han borde själv ha insett när glansdagarna var över. Leijonborg såväl som Olofsson har varit två förnyare inom sina partier, de har båda stått för förnyelse och och viss mån liberalism. Maud ska avgå snarast och Annie Johansson bör ta över, anser jag.
Igår var det debatt och idag väntar votering i frågan om insemination för ensamstående, en fråga som jag drivit i under mina år i Riksdagen. Moderaterna vill utreda frågan ytterligare en omgång, Folkpartiet vill att man tillåter insemnination. Det ska bli intressant att se hur Fp-gruppen röstar,framför allt kommer jag att hålla ett öga på Barbro Westerholms tryckknappning, då hon har varit den som drivit frågan hårdast.Läs gärna Elida Kindhs inlägg i frågan.

7 kommentarer:

  1. Det verkar vara en kampanj för att få bort Maud Olofsson. Nu har ni fått ut att ni tycker att hon ska avgå. Nu vill vi veta VARFÖR ni vill att hon ska avgå! Låt mig gissa, Annie Johansson är radikalfeminist....

    SvaraRadera
  2. Maud Olofsson, förnyare... suck!
    Ett parti som var emot kärnkraft, och hon fick dem att rösta för kärnkraft. Hon har väl mest gått moderaternas ärenden.
    Maud O och Annie J, röstade väl båda för FRAlagen?
    Mycket retorik är det, men vad ligger bakom orden? Gäller både för Maud och Annie, anser jag.

    SvaraRadera
  3. Anonym- jag är helt emot radikalfeminister, tro mig! Som jag skrev tycker jag att Maud gjort ett bra jobb, men tiderna förändras, man kan inte, som Erlander sitta 23 år vid makten. Centern behöver förnyelse och jag tror inte Maud kan fixa det.
    Milla- allt är relativt....nej Maud är ingen ingen liberal förnyare, men om man jämför med tidigare C ledare så är hon mycket mer öppen för förnyelse, men som sagt, allt är relativt. Ministrar röstar aldrig vid voteringar, så Maud har inte röstat om FRA, men hon var pådrivande att få Annie och Federley att rösta Ja. Jag vet att det inte finns någon liberalism hos Maud, men jag har liksom tappat tron på alla politiker efter FRA, vi har de vi har och livet går åt helvete ändå.

    SvaraRadera
  4. Camilla, du verkar nästan lika desillusionerad som jag. Dvs det handlar om olika grader av förfall... Sällan ngt bättre än så.

    SvaraRadera
  5. Såg precis en debatt du var med i om cannabis... ville bara säga BRA GJORT! håller helt med i dina åsikter och tror väldigt många gör. Ungdomar får alldeles för fel syn på vad cannabis är, vi får hela tiden höra att det är så farligt och det är dödsknark... Tycker man skall lära ut rätt fakta istället för massa skrämsel propaganda... Sen tror jag själv inte att cannabis är inkörsporten till tyngre droger, utan att man får kontakt med dom när man går till sin "dealer" och då kanske den har annat att erbjuda än cannabis... tror att tyngre droger skulle minskas mer i sverige om det fanns speciella platser att gå till och köpa cannabis, då har man inte samma kontakt med den "undre världen". Jag själv håller inte på med droger men har testat ett fåtal gånger för att verkligen se om det är så farligt, har även läst vääääldigt mycket och sett nu att det är fel syn på det som lärs ut till oss ungdomar... Ville bara säga tack, att det är någon vuxen människa iallfall som vill att folk skall få rätt syn på vad det är istället för att alla skall bli uppskrämda....

    SvaraRadera
  6. Centern borde avyttra sig hela sin partiledning. Det här blir andra mandatet i rad där de för att kunna få vara med i en allians har skrotat mer eller mindre hela sitt partiprogram.

    Det har nog mindre att göra med att Maud suttit för länge och mer att göra med att partiet behandlar sina väljare med totalt förakt.
    Det man lovar BÖR man i det stora hela åtminstonde försöka hålla. I stället har man sett till att den som gett sin röst åt C i alla väsentliga delar egentligen har köpt Reinfeldt som partiledare.

    SvaraRadera
  7. Centern har ju en identitetskris, just nu. Ska de vara ett bondeparti eller ett modernt liberalt parti. Jag vet väldigt lite om hur C fungerar och vet inte vilken falang som är starkast. Må de liberala vinna...!
    Camilla

    SvaraRadera