Camilla

lördag 14 augusti 2010

Är jag moderat eller kanske kristdemokrat?



Igår roade jag mig med att gå in på valpejl.se och testade vilken kandidat som var mig närmast, tack och lov blev det jag själv, men bara till 87%. Hmm, lite konstigt kanske, men sen upptäckte jag att jag svarat fel på en fråga om LAS. Näst mest lik mig är, tack och lov, min ersättare Bosse Brännström från Avesta. Du och jag Bosse!! Men det något märkliga var att utav de 20 personer som kom mig närmast så var enbart 3 folkpartister, resten var nästan uteslutande moderater. Trea på 82% kom den mycket sympatiske Carl Oscar Bohlin, moderat från Borlänge- är det luften vi andas som gör det kanske? Fyra var min kära vän och granne i plenisalen Tomas Tobé, moderat från Gävle.
Det finns stunder då jag inte vill låtsas om att jag är folkpartist, när jag läste det här inlägget kände jag så. Än värre är att folkpartiet även föreslog en staty av Alva Myrdal!! Jag kan tänka mig en staty av Alva om det vore med texten "Människor som förstört Sverige- Nr 1 Alva Myrdal!"

I somras, i Almedalen, fick jag plötsligt en släng av av tillfällig kristdemokrat känsla- besynnerligt kan tyckas, men samma känsla slog till igen den här veckan. Har jag en för tidig 40 års kris eller vad är det som händer?? Men nog är kristdemokraternas valaffischer något snyggare och roligare än folkpartiets... Assnygga och kul- grattis Kd! Dessutom är min " bästis " på dalabänken kristdemokraternas Lennart Sacredeus- nu vet ni det! Men nej, jag gillar vår egen major för mycket för att våga analysera mina tillfälliga sinnesförvirringar mer. Jan Björklund är en mycket bra och sympatisk ledare, jag trivs med honom, även om han inte alltid känner det samma! That´s life! Du och jag Jan, för alltid, i evighet-amen!
36 dagar kvar, känns läskigt! Vad händer sen? Men Sverige och med mig? Igår fick jag en tanke att bara dra till Spanien och komma hem den 20 september. Skita i allt, dra och se vad som händer. Jag tror egentligen att inget förändras nu, jag har gjort min valkampanj de senaste fyra åren. Gjort är gjort! Men så gör man ju inte, får inte, kan inte svika mina partikolleger i Orsa, Smedjebacken och Säter och de övriga tolv kommunerna. Nej, jag kommer att stanna i Borlänge, leva med en inre oro och ångest, le glatt åt folk i valstugan, bjuda på en kopp kaffe och göra allt det där man ska göra. Är man en folkpartistisk kvinna, före detta lärare, i sina bästa år-med pärlörhängen, då biter man ihop och ler, ångesten får vänta. Det finns inget utrymme för att känna efter, för vad skulle hända om vi började känna efter...?
Moderat, kristdemokrat eller liberal-egentligen har jag inget val!Men en sak vet jag- centerpartist blir jag aldrig!

4 kommentarer:

  1. Camilla då! Varma känslor för Jan Bj, Göran H, men skäms för Madelaine Sj... Vad har du emot Madde? Den länkade texten var väl oförargerlig. Och Alva M nämndes inte ens där.

    Men OK då, man kan trivas med folk som inte tycker precis som man själv gör. Ibland är det bara stimulerande - och ibland tröttande.

    Annars har du rätt betr dessa partisympatitester. I ett test blev jag först röd-gröna-blocket-sympatisör för att sedan sorteras in som kd-are. Bådadera ytterst osannolika val. Liksom att jag skulle vara vänsterpartist, vilket ngt test visade, medan nästa sa av jag låg längst bort från v...
    Efter ett helt liv inom fp, om än avhoppad pga fp´s bristande socialliberalism numera, skulle det kännas naturligt om fp kom högst på ngt test, men icke!!! Fp kommer oftast på en mjäkig mellanposition, mitt emellan bra och dåligt.

    Vad visar detta? Jo, att tester kan konstrueras hur som helst. Dock ej så att de blir rättvisande för den enskilde väljaren! I vart fall om denne har en ideologi - i st f en partitillhörighet där p-lojalitet går före det egna samvetet.

    Instämmer i att centerpartist, det blir jag nog aldrig. Det har heller inget test påstått. Trots enskilda vettiga centerpartiklar så är centern alltid bondeförbundet. Nog sagt.

    SvaraRadera
  2. Halloj Lars-Erick, när jag har inget emot Madde,tvärtom. Men när man börjar räkna antalet kvinnliga statyer, då får jag nog. Är det det som är jämställdhet? Stayn av Alva Myrdal finns i det kulturpolistiska programmet.

    SvaraRadera
  3. Och här kommenterar jag fp´s valmanifest.
    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/08/vackra-ord-i-fp-manifestet.html

    Vackra ord, men hur mycket kan man lite på fp?

    SvaraRadera
  4. OK, det är klart, detta pentimeterräkande av allt, det luktar ju extremfeminism. Jämlikhet betyder inte att allt ska räknas och vara exakt lika.

    SvaraRadera