Camilla

torsdag 21 januari 2010

Är dataspel politik?

Idag deltog jag på ett panelsamtal i Stadshuset om dataspel och kreativa näringar. Samtalet anordnades av Paradox International och medverkade gjorde bl. a Carinm Jämtin oppositionsborgarråd och Nick Palmer, brittisk parlamentsledamot för Labour Party. Jag minns då jag för två år sedan skrev min första dataspelsmotion, hur man bemöttes med hånfulla leenden och kommentatrer som "har du inget viktigare för dig?" Det känns väldigt länge sen...nu vill alla partier gulla med dataspelbranschen- vilket är bra för dataspelbranschen generar jobb och exportintäkter. Men framför allt är det attityden kring dataspel som förändrats, nu mera rynkar inte tanterna i kulturutskottet på näsan när dataspel kommer på tal, det har blivit en av många kulturyttringar. Dessutom är det positivt att möta en kulturform som det går bra för...och som inte bara tigger om statliga subventioner. Men kampen för att få en rättvis kulturmoms har ännu inte riktigt gett gehör....

Idag går också mina tankar kring att det är det åtta år sedan Fadime Sahindal mördades och det hedersrelaterade våldet i Sverige fick ett ansikte. Tyvärr återstår mycket av problematiken kring hedersvåld, integrationsministerNyamko Sabuni tar i med kraft för belysa problemet, men ännu är det mycket kvar att göra. Att ändra attidtyder kan ibland ta tid...

4 kommentarer:

  1. På samma sätt blir tanterna inte lika skeptiska när man berättar att man studerar till dataspelsutvecklare. En ganska trevlig utveckling tycker jag.

    Spel, och motsvarande digitala interaktioner, kan ge uttryck för saker på många annorlunda sätt än traditionella medier. En finansiell likställning hade sannerligen varit på sin plats.

    SvaraRadera
  2. Låter bra att det börjar hända saker med attityden i Riksdagshuset. Men det behöver fortfarande hända en del saker på den fronten i andra delar av samhället. Vår tv-spelsförening blir tyvärr fortfarande rätt illa bemött emellanåt.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker verkligen attityderna har förändrats i Riksdagen, men det tar nog tid innan det slår igenom helt. Tråkigt att höra att nu blir illa behandlade i er tv-spelsförening. Ni får komma till Riksdagen så lovar jag att pigga upp er!

    SvaraRadera
  4. Haha, det är inte omöjligt att vi nappar på det erbjudandet =)

    Du är såklart också ytterst välkommen till våra spelträffar härnere i Malmö!

    Jag gillade för övrigt din motion om datorspelsmuseum. Har själv funderat på att starta ett sådant, och nu när jag flyttat från lilla Köping till Malmö och hittat likasinnade så är det inte omöjligt att drömmen blir verklighet inom ett par år.

    SvaraRadera