Camilla

söndag 8 november 2009

Konstiga nomineringsmöten och fantastiska män!

Igår hade vi i Folkpartiet Dalarna vårt nomineringsmöte för att fastställa riksdagslistan, för min del gick det bra, jag vann och kommer alltså åter att toppa riksdagslistan. Men jag måste säga att vi i Dalarna har ett mycket speciellt sätt att ta fram listan på. Vi har som de flesta andra län ett provval i början av hösten, utifrån det resultatet gör nomineringskommittén ett förslag till riksdagslista. Sen på nomineringsmötet gör man om allt igen och ombuden får rösta på sina kandidater, vilket kan slå lite konstigt. I vårt fall igår blev det hela havet stormar efter första platsen var satt. Adrian Svensson, 21 år blev tvåa, han blev tolva i provvalet, Monica Lundin 38, blev trea men i provvalet blev hon sexa osv. Både Adrian och Monica är toppenkandidater så de förtjänar sina topplaceringar, men det innebär också att många som i provvalet kom högt tex Veronica som var föreslagen tre blev efter gårdagen bara sjua. Det ska dock erkännas att det var tack vare det här konstiga systemet som jag fick första platsen förra omgången inför valet 2006.Det finns fördelar med vårt system men också nackdelar, de stora nackdelarna är att det kan bli en total dominans för någon kommun, i vårt fall var det Borlänge som fick överlägset flest kandidater, medan Falun som är en större stad blev utan. Det kan också åldersmässigt slå väldigt snett. Igår valde vi dessutom att ta bort varvningen , alltså regeln att ha varannan kvinna. Det blev en väldigt jämställd lista ändå, men det känns bra att det blev så naturligt och inte för att partiet tvingat oss att kvotera in män/kvinnor. Efter gårdagen kan man säga att det var de unga och kvinnorna som var vinnarna, helst i kombination.

Actaförhandlingarna har pågått i veckan, som alltid utan någon insyn. Det som är oroande är att jag från flera håll hört rykten om att man vill göra operatörerna till internets poliser, men jag vet tyvärr lika lite som er. Det känns lite märkligt att inte få veta vad de diskuterar, jag har ringt departementet och försökt luska men utan framgång. Oscar är som vanligt insatt i problemet, även bra länk här.

Idag är det Fars Dag men jag tycker vi kan ändra det till alla mäns dag. Kvinnorna har ju sin dag då man alltid ska tala om hur duktiga kvinnor är eller att Kvinnor Kan... Idag hyllar jag männen, alla ni underbara, uthålliga och fantastiska män som orkar med oss kvinnor. Speciellt tänker jag på min snälla, kloka pappa som gått bort, men som verkligen var uthållig när det gäller knepiga kvinnor. Kort sagt, var lite extra snäll mot männen idag, laga dom en god middag, krama dom eller ge dom det Anna Anka ger sin man varje morgon...-just kidding!.

4 kommentarer:

  1. Ni har alltså kommit så långt i jämställdhetsarbetet att ni kan sluta med "fulfixen" kvotering! Gratulerar!

    (Fast min röst ligger nog hos Piratpartiet även i det kommande valet)

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid varit en motståndare till kvotering så det känns extra kul att Folkpartiet Dalarna nu går ifrån det föråldrade systemet.

    SvaraRadera
  3. Grattis Camilla (att du toppar riksdagslistan)! :-)

    Jag hoppas att du efter valet genast kapar det kontinuerliga flödet av pengar till genusvansinnet! ;-) Nu senast skänktes 60 miljoner kronor till genusprojekt som ska granska högskolans verksamhet, personalen och kurserna ur ett genusperspektiv: http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/08/jamstalldhetsindex-och-trafikljus-vid-vara-larosaten/

    Och för att inte tala om allt det andra:
    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/04/grattis-skattebetalare-del-2/

    Ha ha 4 miljoner för "genusperspektiv på intelligenta system" :-)

    Om genusvetarna vill syssla med något vettigt kan de ju jobba för att höja lönerna för (de kvinnodominerade) vårdpersonal och lärare till exempel, så hade man kunnat ta dem på allvar, eller hur?

    SvaraRadera
  4. Grattis Camilla, och du förtjänar verkligen att toppa listan.

    En sak gör mig konfunderad dock; varför har ni ens provval när ni inte verkar använda resultatet i någon större utsträckning?

    Vore det då inte sjysstare mot medlemmarna att skippa provvalet helt?

    SvaraRadera